10 keer gezonder deel 2

powernap

powernap

Om blakend te blijven kun je meer doen dan witte wijn inruilen voor spa rood en elke dag 30 minuten bewegen. Laat je inspireren door de nieuwste inzichten.

1.   Omarm de power nap

Een dutje doen is niet alleen gezond voor baby’s en bejaarden. Uit onderzoek van NASA onder luchtmachtpiloten bleek dat hun prestaties na 40 minuten doezelen met 34 % was verbeterd. Daarnaast draagt de powernap bij aan verhoogde staat van alertheid en een beter functionerende rechterhersenhelft, waardoor je creatiever wordt.

Heb je geen tijd voor een siësta ? Ga dan ’s avonds een uur eerder naar bed. Voldoende slaap zorgt onder andere voor sterkere botten, een puik immuunsysteem en minder kans op overgewicht.

2.       Maak het gemakkelijker om gezond te eten

Dat we vaak te veel  of te ongezond eten heeft minder met ons gebrek aan wilskracht te maken dan met de omstandigheden. Uit een bekend onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat we meer eten als de maaltijd wordt geserveerd op een groot bord. Door simpelweg kleinere borden te gebruiken kan je zo een 200 calorieën besparen. Een ander topdieet is er niet ! Ook is ontdekt dat we geneigd zijn snacks te eten die we als eerste in de kast zien staan. Dus schuif voortaan de paprikachips naar achteren en zet de rijstwafels en walnoten vooraan.

Een ander verrassend weetje: Door smalle hoge glazen te gebruiken voor alcohol of frisdrank drink je uiteindelijk 25 – 30 % minder. Verruil dus die vissenkommen annex wijnglazen liever door wat kleinere exemplaren.

3.       Vervang witte suiker door Stevia

Een beetje suiker kan natuurlijk geen kwaad. Het probleem is alleen dat het overal  (van ham tot pizza’s) aan is toegevoegd. Ongemerkt eten we dus zo een 40 kilo per persoon per jaar. Lastig als je wilt afvallen !

Suiker kan onder andere zorgen voor stemmingswisselingen, snelle veroudering van je cellen en vermoeidheid. Door het witte spul radicaal uit je leven te bannen word je beloond met meer energie en een betere weerstand. Natuurlijks suikers zoals stevia en lucumapoeder zijn een gezonde vervanging. In tegenstelling tot geraffineerde suikers bevatten ze nog genoeg vitaminen en mineralen die helpen je bloedsuikerspiegel in balans te houden.